SKAL I KUNNE TIL KØREPRØVEN!!
Køreprøven:
Der må ikke være ratslør. Dette betyder at hjulene straks skal følge rattets bevægelse. I biler med servostyring foretages kontrollen med startet motor. Ryk lidt fra side til side i rattet, og se om hjulene følger rattets bevægelser.
Bremsepedalen må ikke kunne trædes i bund.
Bremsepedalen må normalt ikke:
synke, mens den holdes nedtrådt ved konstant tryk.
vakuumforstærker/bremseforstærker. Den kontrolleres ved at træde og slippe bremsepedalen 3-5 gange. Herefter startes motoren mens du holder bremsepedalen nedtrådt og så skal pedalen synke max halvt ned.
Alle lygter og reflekser skal være hele og rene, og alle lygter skal kunne lyse.
Nærlyset må ikke blænde (bedømt på, atoverkanten af lysgrænsen falder 1 cm pr. m). Stil dig foran bilen med nærlyset tændt, sæt en finger der hvor lyskeglen rammer dit ben. Derefter træder du 1 meter tilbage og så skal lyskeglen ramme dit ben 1 cm længere nede. Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.
Stoplygterne skal give væsentligt kraftigere lys end baglygterne. Få en anden til at træde bremsepedalen, mens du tjekker lygterne.
Blinklysene skal blinke med gult lys, der tydeligt kan ses i sollys.
Havariblinket (katastrofeblinket) skal kunne tænde alle blinklygter samtidig.
Nummerpladelygter skal have hvidt lys, der kan belyse den bageste nummerplade.
Hornet skal have en klar, konstant tone. Tryk på hornkontakten i midten af rattet og lyt efter.
Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj. Start motoren og kontrollér det.
Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast. Hvis der er meget støj, tyder det på utæt
udstødningssystem
Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, aflæst på oliepindens max. – og min. –mærker, aflæst på bilen instrumenter eller efter instruktionsbogens anvisninger.
Kølervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde bedømt efter instruktionsbogens anvisninger. Oftest er der et min/max mærke på beholderen i motorrummet.
sprinklervæske. Der skal være nok til næste køretur. Det ser du enten direkte på beholderen, eller også er der en advarsel i instrumentpanelet, hvis beholderen er ved at løbe tør.
bremsevæskebeholderen. Væsken skal være mellem min. – og max. -mærket, eller ved at kontrollampen ikke er tændt.
Viskerne skal kunne holde forruden ren. Det kan du kontrollere ved at sprøjte sprinklervæske på ruden og dette aktiverer automatisk viskeren.
Nu skal viskeren så viske ruden ren, uden at der er nævneværdigt slør eller striber på ruden.
Dæk skal have mindst 1,6 mm dybde i hovedmønstret på alle hjul. Det bedømmer du nemmest på slidindikatorerne.
Dæk og fælge skal være ubeskadigede.
Støddæmpere skal være virksomme ved alle hjul, bedømt ved, at bilen straks går i ro efter en kraftig påvirkning af støddæmperne.
Hilsen Cohrs køreskole